Monday, February 16, 2009

Buku Kira-kira Aendra.

(pening kepala tapi muka tembam giler)


BUTIR-BUTIR PENDAPATAN DAN PERBELANJAAN BULANAN

RM RM
Pendapatan :
Elaun Bulanan (berakhir Mac2009) 700



Perbelanjaan :
1) Pengajian
Yuran pengajian peringkat Sarjana ( 1788+(2300x3))
Buku Pengajian 240
-Kaedah Penyelidikan
-Welding Skills&Technique
-Pemantauan&Kawalan Kakisan
(*RM80x3buah)

Belanja komunikasi 150
Belanja alatan tulis 30
Baju&seluar keselamatan 250
But keselamatan 150
Kacamata keselamatan 80
Sarung tangan keselamatan 50
Helmet keselamatan 70
Jumlah perbelanjaan pengajian
9788

2) Sara hidup
Belanja makan minum 450
(RM15x30hari)
Belanja sewa bilik 150
Belanja pakaian 150
Belanja petrol 150
(RM5.00x30hari)

Simpanan 100
ASB 100
Sewa Motosikal 250
Maxis Broadband 118
Tiket Bas (KL-KTN) return
(Rm44x2kali sebulan) 88

Topup Touch n Go 20
Rencam 100
Jumlah perbelanjaan sara hidup 1276
Jumlah perbelanjaan keseluruhan 11064

note:


kira2 ini adalah bertujuan untuk merancang kewangan aku bagi menampung kos sara hidup sepanjang tempoh melanjutkan pelajaran peringkat Sarjana. hehehe.. tension gak aku nie memikirkan macam maner aku nak cut kos pembelanjaan bulanan aku yang semakin meningkat nie.. sebenarnya masalah nie selalu bermain difikiran ku. aku cuba mengurangkan kos telefon, n kos makan aku.. aku perlu berdisplin dan berusaha untuk kurangkan pembaziran dalam hidup.. hidup berjimat, kerana aku mempunyai matlamat nak beli rumah, kereta dan nak berkahwin dalam tempoh 4tahun lagi. so aku buat perancangan nak simpan duit nie. hidup skang nie samakin mencabar. aku mempunyai harapan yang tinggi klu aku punya elaun dinaikkan selewat2nya bulan April ini, maknanya ringan sikit beban aku. disamping menjadi tutor dan part time sebagai guru tusyen (belum jadi lagi).

2 comments:

pal7 said...

bgs bro..lu ade perncangan mase depan..wa solute lu

sabrina said...

SEMANGAT!!...buget kira2 ni mcm penah ku lihat jer...awk nak kawin 4 tahun lg?..gempak2x..hishh..malu pulak saya..ahaks..kawin dengan saya ek sayang.:)..ahaks..

alah pasal makan xpayahlah nak sekat2 pulak..nikmat dunia nie sekali jer..sakit nanti tak selera makan pulak..

awak jgn tension..ada masa lagi sayang nak kumpul2 duit nie.pk punyer pk..makin tua muka awak nanti...hahaha..dahlah kat kepala dah ader pusaran besar!!hahaha