Thursday, March 12, 2009

Dr Azman yang "nasihat"kan aku ..

Hari nie aku dah kena "nasihat" dari bos aku.. adoy dia tanya progress ape yang aku dah buat selama 3 bulan jadi student master nie.. aku pun story lah kat dia, pasal aku buat keja makmal, buat polishing, cari grain saiz dan macam2 lah.. sebenarnya aku datang nak suh dia up aku punya elaun untuk bulan nie.. tapi aku rase dia dah tau niat aku tuu.. pastu dia terus basuh aku.. huhhuhuhu... dia cakap kurang membaca lah, ilmu asas tak cukup lah, pendek citer aku tak buat sungguh2 lah pasal master nie. huhuhu sedey giler.. tapi nak buat mcm maner aku redha jelah lepasni.. aku pastikan semua ilmu asas aku kukuh sebelum jumpa dr.. aku kena positif lah.. klu tak, tak dapat aku master. sia2 jer aku lepak dalam u nie.. hidup nie macam2 dugaan dan cabaran. klu nak simple dan mudah jer tak mencabar lah hidup nie.. Insaflah pasni xleh main2 lagi.. huhuhu

9 comments:

pal7 said...

ye..insaflah..jgnasek main jek..ilmu asas kene cukup..haha..



main blog xpe..x mudarat...lalala

NdraScBhn said...

aku tension kena nasihat tadi.. tulah nasib baik ade blog leh luahakan perasan... huuuhhu mood tgh sedey lagi nie..

sourplum said...

wa. smbg master ke
aku buat degree pon xabes agi nih
huhu

NdraScBhn said...

ala sambung master time ade peluang nie. skang goverment support yuran pengajian. bajet mini.. so leh blaja percuma. muda lagi.. budak kejuruteraan tak perlu sambung master gaji dah power.. hehehe.

sourplum said...

recession beb
ssh kut nk dpt kje

aku pon ngh pk2 nk smbg nih
baru nk usha2 JPA kut2 die bule continue aku nye skoler
hrp2 bule la
nk dpt duit sndr mmg xdpt la

NdraScBhn said...

Skang nie musim orang sambung master, dapat yuran pengajian free, duit bantuan penyelidikan rm1419 sebulan, biasiswa pun ade dr NSF MOSTI. biasiswa buka untuk permohonan setiap 3 bulan. kerajaan nak bantu rakyat skang. pastu kalau ekonomi dah ok , Student bayar sendiri lah plak.. hehehe.. rebut peluang cepat3x

sourplum said...

duit bantuan penyelidikan tu utk yg smbung master by research la ek?
yg ko mksud kn ni kt universiti mana ek?
pstu NSF MOSTI tu ape?
bile2 ko free ko jwb la soklan aku nih
sori byk tnye..
clueless beb

NdraScBhn said...

semua yang aku cerita nie untuk universiti kebangsaan malaysia sahaja, u lain aku tak sure macam maner. student master yang ambik kos by reseach biasanya akan dilantik menjadi pembantu penyelidik (RA) la. contract 2 tahun berdasarkan geran Universiti. Universiti akan bayar RM1419 sebulan, kira gaji jadi RA. Bagi yuran Pengajian ko boleh mintak kat kementerian pengajian tinggi. program bajet mini 2009. gov support kat 10k. bagi biasiswa plak ko boleh apply SKIM BIASISWA NATIONAL SCIENCE FELLOWSHIP (NSF). so klu ko berminat nak sambung blaja lagi rajin lah layar web berikut untuk lebih infomasi:

Apply biasiswa
http://ehcd.mosti.gov.my/ehrd/nsf.php

apply yuran pengajian free:
http://www.mohe.gov.my/webkpt_v2/biasiswa_bajetmini.php?m=3&navcode=NAV004&subcode=SUB005

apply nak buat master kat ukm:
http://pkukmweb.ukm.my/~pps/

sourplum said...

thanks a lot for the info